Hoe je ervoor zorgt dat een operator voor jouw bedrijf kiest

true
Meer dan 80% van de HR en recruitment professionals erkent dat de reputatie en uitstraling van de organisatie een enorme impact heeft op hun vermogen om talent aan te trekken en aan te nemen. Tegelijkertijd bekijkt 75% van de werkzoekenden deze reputatie voordat ze overwegen te solliciteren voor een baan. Als ze al solliciteren. Want de overgrote meerderheid van operators heeft een baan en slechts 8% is actief aan het zoeken. De uitstraling van jouw organisatie is dus cruciaal in het beslissingsproces van je volgende potentiële hire. Hoe zorg je er dan concreet voor dat hij of zij voor jouw bedrijf kiest?

Evalueer de huidige reputatie van je organisatie

Om een goed beeld te scheppen van de uitstraling en reputatie van je organisatie moet je weten hoe je doelgroep, kandidaten en klanten ernaar kijken. Pas dan kun je hier concrete verbeteringen in doorvoeren. Je kunt ervoor kiezen om een poll of survey onder bestaande stakeholders, werknemers en kandidaten te verspreiden. Op basis van de feedback die je hieruit haalt, kun je concrete verbeterpunten in je strategie aanbrengen of juist goede punten extra versterken. Hierdoor versterk je jouw ‘employer brand’, ofwel de uitstraling van jouw organisatie als werkgever. Daarmee kun je namelijk:

  • je recruitment proces versterken;
  • opvallen tussen concurrenten;
  • de band versterken met je huidige én toekomstige werknemers.

De belangrijkste voorwaarden voor operators

Om de lastig te werven operators aan te trekken, zul je jouw arbeidsvoorwaarden moeten laten aansluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep. Vastigheid en zekerheid zijn belangrijke pijlers voor operators. Zo verwachten ze een goed geregeld pensioen, vergoedingen voor overwerken en reiskosten, een ploegentoeslag en een fijne vakantieregeling. De keuze voor een nieuwe werkgever zal voornamelijk beïnvloed worden door het salaris, de vastigheid van het contract en de werksfeer. Die laatste factor ben je aan het uitwerken en stimuleren door middel van je employer branding.

De waarden en cultuur van jouw organisatie

De employer brand maakt deel uit van de zogenoemde employee value proposition (EVP). Oftewel: wat heeft jouw organisatie (toekomstige) operators te bieden? Dit behelst meer dan een goed salaris of secundaire arbeidsvoorwaarden, maar vooral de werkcultuur en -ethiek. Employer branding is vervolgens de manier waarop je dit communiceert, de manier waarop er over jouw organisatie gesproken wordt en welk gevoel mensen bij jouw organisatie hebben. Maar wat maakt daar nou concreet onderdeel van uit? De volgende onderdelen zijn cruciaal:

  • Unieke missie en visie van je organisatie
  • Normen en waarden die jullie uitdragen
  • Bedrijfscultuur
  • Werkethiek

Hou bij het opstellen of optimaliseren van deze waarden rekening met vergrijzing. Voor het eerst hebben werkgevers namelijk te maken met vijf verschillende generaties op de werkvloer. Babyboomers werken door de hogere pensioensleeftijd langer door en de jongste generatie, Gen Z (geboren vanaf 2000), gaan ook aan het werk. Hoe zorg je er dus voor dat je voor jonge en ouderere operators aantrekkelijk kunt zijn? Door je in alle generaties te verdiepen.

Neem bijvoorbeeld Millennials. Zij domineren vandaag de dag de arbeidsmarkt en maken in 2025 75% van de beroepsbevolking uit. Onderzoek dus waar deze doelgroep warm van wordt en waarmee je deze groep mensen kunt aantrekken. Daarnaast wil je natuurlijk de focus houden op de tech professionals. Welke normen en waarden vinden zij belangrijk? Hoe werken zij het liefst? Volgens het onderzoeksplatform CIO vinden tech professionals voornamelijk hun technische ontwikkeling, transparantie over hun carrière en de balans tussen werk en privé belangrijke voorwaarden naast een goed salaris en pensioen.

Communiceren met je operators

Het communiceren van je organisatie begint van binnenuit en daarbij is een strategische relatie tussen je HR-en Marketingteam cruciaal. De marketing- en communicatieprofessionals zorgen namelijk voor de juiste verspreiding van bedrijfsgerelateerde informatie in de breedste zin. Of het nu om een blog gaat op je website, berichten op sociale media of een video op YouTube: waar de organisatie als werkgever voor staat moet er altijd in meegenomen worden. De communicatieonderdelen die jij en je team moeten gaan opzetten, zijn:

  • Hoe je gaat communiceren: denk aan de why, what and how. Dus, waarom willen jullie die employer brand uitdragen, wat willen jullie precies uitdragen en op welke manier (de tone of voice)?
  • Hoe je de huidige medewerkers aanspreekt en betrekt bij je verhaal.
  • Op welke platformen jullie het gaan delen. Denk aan de werkenbij website, job boards, sociale media, e-mail, video’s, print, banners en on- en offline evenementen.
  • Hoe je binnen het recruitment proces de employer branding terug laat komen. Je wilt natuurlijk dat je potentiële toekomstige technische operators een goede indruk krijgen van je organisatie. Het recruitment- en selectieproces is hét moment om kracht te zetten op jullie waarde als werkgever.

Tip: Bij het communiceren naar operators is het enorm van belang dat je communiceert in hun ‘taal’ en op de platformen waar ze te vinden zijn. Kijk dan vooral naar welke platformen ze dagelijks gebruiken, zoals WhatsApp en Facebook.

 

Het versterken van de aantrekkingskracht

Je hebt de huidige reputatie van de organisatie in beeld gebracht, de (vernieuwde) strategie opgesteld en de communicatie hiervan in kaart gebracht. Als deze geoliede machine eenmaal loopt, wil je de aantrekkingskracht die je hebt natuurlijk blijven versterken. Een paar voorbeelden om dit te doen:

  • Focus op de mensen achter de organisatie. Vertel en verspreid het verhaal van je medewerkers. Je wilt laten zien hoe operators het vinden om voor jouw organisatie te werken. Hoe vertel je dit beter dan het aan je medewerkers over te laten?
  • Waardeer feedback. Mensen vinden het fijn om gehoord te worden. Vraag dus actief om feedback van je stakeholders, werknemers en kandidaten. Wat vinden ze tof aan werken voor jouw organisatie? Wanneer zouden ze nog blijer zijn om in de ochtend op de fiets of in de auto te stappen? Je werknemers zijn de beste ambassadeurs die je kunt hebben! Hoe meer ze zich gewaardeerd en gehoord voelen, hoe sterker hun positieve gevoel ten opzichte van jouw bedrijf wordt.
  • Zorg voor een goede zoekstrategie. Wanneer je technisch personeel zoals operators wilt aantrekken, moet je een duidelijk plan hebben hoe je dit aan wilt pakken. Operators zijn namelijk geen makkelijk te werven doelgroep. Een vacature online zetten en wachten tot sollicitaties binnendruppelen is daarom niet genoeg om jouw vacature in te vullen. Benieuwd hoe wij jou hierin kunnen ondersteunen? Neem dan hier een kijkje voor meer informatie of neem gelijk contact met ons op.

Worstel je met het aantrekken en binden van technisch personeel? Download onze whitepaper en gebruik onze succesformule om jouw wervingstrategie te verbeteren! 

Download whitepaper

 

 

pieter jan marketeer de pooter

Word een wendbare organisatie met de flexibele schil