true
Veel bedrijven in de techniek en de industrie hebben een schreeuwend tekort aan gekwalificeerd technisch personeel. De bedrijven draaien als organisatie goed, maar lopen tegen het gebrek aan instroom van nieuw technisch personeel aan. Dit zorgt voor extra werkdruk op huidige medewerkers en zet tevens productieprocessen onder druk. Zonde, want de volledige potentie wordt hierdoor onvoldoende benut. Hoe kunnen organisaties de instroom van nieuw technisch personeel stimuleren? 4 kant-en-klare oplossingen.

Netwerken, netwerken en netwerken

Hoe kunnen we de nieuwe generatie enthousiast maken voor een toekomst in de techniek? Dat is een vraag die organisaties zichzelf moeten gaan stellen. De industrie is namelijk niet erg in trek onder jonge generaties en juist daar moet die instroom vandaan komen. De eerste oplossing is dan ook het imago van de industrie te verbeteren en contacten te leggen met de doelgroep. Organisaties kunnen bijvoorbeeld partner worden van een opleidingsinstantie en gastlessen verzorgen of stageplekken openstellen. Daarnaast kunnen ze (online) netwerkevenementen organiseren waar de nieuwe generatie meer te weten komt over de sector, de bedrijfscultuur en de vele voordelen van een toekomst bij het bedrijf.  

Het is hierbij ook aan te raden om te kijken of het aanbod beter aangesloten kan worden bij de wensen en behoeften van de nieuwe doelgroep. Hiervoor kun je onder andere het doelgroependashboard gebruiken, die je meer inzicht geeft in je specifieke doelgroep.

Whitepaper: Download onze whitepaper met doelgroepinsights

Gerichte wervingscampagnes

Val op bij je potentiële kandidaten met gerichte wervingscampagnes! Eén van de beste manieren om latent werkzoekenden warm te maken voor een carrière in de technische sector bij jouw bedrijf. Campagnes zijn ook een uitstekende manier om je netwerk uit te breiden en de doelgroep warm te maken voor netwerkevenementen, zoals een open dag of een banenmarkt. Bedenk dat je wervingscampagnes over verschillende fasen van de candidate journey kan inzetten: 

  • In de awareness fase wil je als werkgever interesse opwekken bij je potentiële nieuwe werknemers. Zowel actief als passieve kandidaten kun je met je wervingscampagne aanspreken door het op verschillende platformen te draaien (jobboards, Google of social media). Laat bijvoorbeeld zien welke voordelen jouw organisatie biedt, of hoe bijzonder de uitdagende werkzaamheden zijn waar je medewerkers mee bezig zijn.  
  • In de consideration/sollicitatie fase kun je specifieke vacatures onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep. Je kunt hier potentiële kandidaten verleiden om te solliciteren met een waanzinnig aanbod. 

Employee referral programma's opzetten

Employee referrals zijn een geweldige manier om het netwerk van je huidige medewerkers in te zetten. Wie kunnen beter inschatten of iemand bij het bedrijf en de functie past dan je eigen collega’s? Kandidaten die zij aandragen kunnen je collega’s bij plaatsing een fijne bonus opleveren. Jij blij en je collega’s blij, wat de medewerkerstevredenheid weer een boost geeft. Je kunt de referral programma’s op jouw eigen manier insteken en gebruiken in je recruitmentproces, maar gebruik deze nooit als enige sourcingmethode, omdat je nooit goed kunt inschatten hoeveel je eruit haalt. Zie het als een toevoeging, een versterking. 

Technische opleidingen vernieuwen

Hoe kunnen we de nieuwe generatie nog enthousiaster krijgen voor een carrière in detechniek? Door innovatieve opleidingen aan te bieden! Door interne opleidingstrajecten aan te bieden spreek je een nieuwe doelgroep aan. Een doelgroep die bereid is om de (over)stap te maken en nieuwe competenties te leren. Om generatie Z en Y aan te spreken moet je ze het volgende bieden: 

  • Leer ze om met de nieuwste technieken te werken. 
  • Bied een modern leertraject aan, in combinatie met bijvoorbeeld e-learning en VR. 
  • Bouw vertrouwen op door ze baangarantie te bieden en zelfs tijdens hun leertraject te betalen. 
  • Zorg voor een versneld traject zodat de theorie snel opgevolgd kan worden met de praktijk; handen uit de mouwen! 
  • Begeleid ze en bied de juiste ondersteuning.

Hét innovatieve opleidingstraject voor procesoperators

Niet iedere organisatie heeft de middelen om een eigen opleidingstraject te implementeren, maar wil wel investeren in de nieuwe lichting tech professionals. Voor organisaties die op zoek zijn naar procesoperators is De Pooter Academy in het leven geroepen. Met De Pooter Academy heb je een partner die de werving en selectie van nieuwekandidaten op zich neemt en ze samen opleidt en begeleid tot gekwalificeerde procesoperators. Wil je meer weten over De Pooter Academy en hoe het jouw organisatie in de schaarste kan ondersteunen?

Download whitepaper
tekort technisch personeel

Small title on one line

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam at sollicitudin lorem. Morbi elit leo, laoreet sit amet maximus eget, congue id mauris. Proin venenatis, nibh non porttitor interdum, leo metus commodo eros, sit amet vehicula nibh est non quam. Etiam mi metus, pellentesque eu ligula vitae, ullamcorper rutrum ante. Aenean sodales magna ut enim auctor,Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam at sollicitudin lorem. Morbi elit leo, laoreet sit amet maximus eget, congue id mauris. Proin venenatis, nibh non porttitor interdum, leo metus commodo eros, sit amet vehicula nibh est non quam. Etiam mi metus, pellentesque eu ligula vitae, ullamcorper rutrum ante. Aenean sodales magna ut enim auctor,

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam at sollicitudin lorem. Morbi elit leo, laoreet sit amet maximus eget, congue id mauris. Proin venenatis, nibh non porttitor interdum, leo metus commodo eros, sit amet vehicula nibh est non quam. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam at sollicitudin lorem. Morbi elit leo, laoreet sit amet maximus eget, congue id mauris. Proin venenatis, nibh non porttitor interdum, leo metus commodo eros, sit amet vehicula nibh est non quam. Etiam mi metus, pellentesque eu ligula vitae, ullamcorper rutrum ante. Aenean sodales magna ut enim auctor,

pj-profile-squared shape@2x-1

3 manieren om het tekort aan technisch personeel structureel aan te pakken

Next

Wat een procesoperator opleiding jou brengt